الشيخ محمد علي الگرامي
242
استفتائات ( 1382 ش ) ( فارسى )
صورت و با تعلل شاكى كه سبب اين خسارت و نابسامانيها شده است آيا شاكى مىتواند به صاحب خودرو يعنى به اينجانب مراجعه بكند ؟ يا اينكه چون طبق قوانين بيمه كه ضامن است بايد به بيمه مراجعه بكند كه اگر بيمه ديه را پرداخت كرده فَهُوَ و الّا مسئوليت اين امر و خسارت وارده متوجه شاكى است كه تعللش و كوتاهى او سبب اين امر گرديه است ؟ جواب : بسمه تعالى ادارهء بيمه از پيش ضامن ديات است و به نظر اينجانب اين ضمان صحيح است و معمولًا مضمون له از اين عقد ضمان مطلع است و بنابراين بايد از ادارهء بيمه بگيرد . ليكن اگر ثابت شود كه اصلًا اطلاعى از بيمه و قوانين آن نداشته و به ضمانت بيمه رضايت ندارد بايد شما بدهيد و از بيمه بگيريد . سؤال 244 : بسم اللَّه الرحمن الرحيم موضوع : استفتاء : رابطهى بين تقصير و مسئوليت محضر مبارك . . . سلام عليكم مسأله - چنانچه در اثر تصادم چند وسيلهى نقليه ، تعدادى از سرنشينان مصدوم يا كشته شوند و خسارت به وسيله هم وارد شود لطفاً بيان فرماييد : 1 - در صورتى كه ميزان تقصير هر يك از رانندگان مشخص نباشد مسئوليت هر يك از آنها چيست ؟ 2 - در صورتى كه ميزان تقصير هر يك از رانندگان مشخص باشد به عنوان مثال يكى هفتاد درصد و ديگرى سى درصد ميزان مسئوليت هر يك از رانندگان در پرداخت و ديات چقدر است ؟ متشكرم صادق . . . جواب : بسمه تعالى اگر هيچكدام قصد قتل ديگرى را نداشته و